En vanlig dag på ”cabaña C”
I de siste dagene har jeg jobbet sammen med Anna på ”cabaña C”. Vi arbeider med unger fra 2 til 6 år. Dagen vår begynner med at vi må sto på kl. 06.00 for å vekke barna. De må re sengen sin, gå på do, pusse tennene, vaske seg (det vil si dusje) og sette seg ved bordet. Dette er lettere sagt enn gjort! La meg ha det klinkende klart… Ofte har noen av ungene tisset på seg, og da må de legge ut madrassen til tørk, for så ta den inn om kvelden når den har tørket og re sangen på nytt. Det er helt sikkert madrasser der med mange måneders gammel tiss. Dette syns jeg er veldig ekkelt, trist og ikke minst meget uhygienisk at ungene må ligge i de samme madrassene dag etter dag.

Vel, hivs vi har kommet så langt til at vi kan spise forkost, (som består av melk og to rundstykker) kan vi gjerne kalle det en vellykket morgen. De fleste ungene går på skole, men ikke alle. Igjen står Anita, Joshue, Ruth, Blass og Rolando. Da begynner dagen med lek, grining, skriking, løping, roping og annet. Som oftest leker de med noen deler av et dukkehus i plast som de bruker til å skli ned trappene med, noen ganger tegner vi eller leker med duker og biler.

Alle ungene kommer hjem fra skolen rundt to tiden. Da er det showtime. Da skal ungene skifte til hverdagsklær, det vil si at de må ta av skoleuniformen. Dette kan ta sin tid. Men ofte har de allerede skiftet før de har kommet hjem. Det er digg det. Hvis de har skiftet tøy for de lov til å leke litt før det er tid for rundstykker og sjokolademelk. Ungene spiser og er fornøyde. Etter maten teller hun som er leder av hytten (det er ikke Anna eller meg, vi er fortiden bare frivillige) til ti. Da må de være stille. Lager de en lyd, tuller eller ikke står i riktig posisjon begynner hun fra begynnelsen igjen. Dette tar også sin tid. Etterpå er det lek og moro.

En tid på dagen gjør ungene leksene sine. Leksene kan være det å gjøre regnestykker, kopiere bokstaver eller andre figurer. Det er ikke alltid like lett å få de til å gjøre leksene sine, men som oftest blir de gjort.
Vi spiser middag rundt syv åtte tiden. Middagen består av suppe, kald eller varm, også en kald rett. For å være helt ærlig er maten lite god. Men det er nok for det meste på grunn av at vi norske, bleike ikke er vant med kald mat.

Etterpå er ungene ofte veldig trøtte og noen sovner også under middagen. Det er jo ikke rart, med tanke på at de må sto opp klokken seks hver dag. Ungene går til sengs sånn rundt åtte ni tiden. Å da er jeg ”fitt for fight!”. Det å legge ungene er det vanskeligste vi gjør i løpet av dagen. En vanlig dialog:
”Donde esta tu pijama?” – Hvor er din pyjamas?
“No tengo una pijama!” – Jeg har ingen pyjamas!
“Si!, pijama ahora!, tienes que dormir!” – Jo, pyjamas nå!, du må sove!
Ungene legger seg som oftest etter hvert, og det tar ikke lang tid før jeg også tar beina fatt og går mot senga mi. Jeg må jo, som sagt, stå opp kl. 06.00 hver morgen. Dette er veldig tungt for meg som har en personlig rekord med 16 timers søvn, sammenhengende! Jeg er og skal alltid være et B menneske!

Vel, hivs vi har kommet så langt til at vi kan spise forkost, (som består av melk og to rundstykker) kan vi gjerne kalle det en vellykket morgen. De fleste ungene går på skole, men ikke alle. Igjen står Anita, Joshue, Ruth, Blass og Rolando. Da begynner dagen med lek, grining, skriking, løping, roping og annet. Som oftest leker de med noen deler av et dukkehus i plast som de bruker til å skli ned trappene med, noen ganger tegner vi eller leker med duker og biler.

Alle ungene kommer hjem fra skolen rundt to tiden. Da er det showtime. Da skal ungene skifte til hverdagsklær, det vil si at de må ta av skoleuniformen. Dette kan ta sin tid. Men ofte har de allerede skiftet før de har kommet hjem. Det er digg det. Hvis de har skiftet tøy for de lov til å leke litt før det er tid for rundstykker og sjokolademelk. Ungene spiser og er fornøyde. Etter maten teller hun som er leder av hytten (det er ikke Anna eller meg, vi er fortiden bare frivillige) til ti. Da må de være stille. Lager de en lyd, tuller eller ikke står i riktig posisjon begynner hun fra begynnelsen igjen. Dette tar også sin tid. Etterpå er det lek og moro.

En tid på dagen gjør ungene leksene sine. Leksene kan være det å gjøre regnestykker, kopiere bokstaver eller andre figurer. Det er ikke alltid like lett å få de til å gjøre leksene sine, men som oftest blir de gjort.
Vi spiser middag rundt syv åtte tiden. Middagen består av suppe, kald eller varm, også en kald rett. For å være helt ærlig er maten lite god. Men det er nok for det meste på grunn av at vi norske, bleike ikke er vant med kald mat.

Etterpå er ungene ofte veldig trøtte og noen sovner også under middagen. Det er jo ikke rart, med tanke på at de må sto opp klokken seks hver dag. Ungene går til sengs sånn rundt åtte ni tiden. Å da er jeg ”fitt for fight!”. Det å legge ungene er det vanskeligste vi gjør i løpet av dagen. En vanlig dialog:
”Donde esta tu pijama?” – Hvor er din pyjamas?
“No tengo una pijama!” – Jeg har ingen pyjamas!
“Si!, pijama ahora!, tienes que dormir!” – Jo, pyjamas nå!, du må sove!
Ungene legger seg som oftest etter hvert, og det tar ikke lang tid før jeg også tar beina fatt og går mot senga mi. Jeg må jo, som sagt, stå opp kl. 06.00 hver morgen. Dette er veldig tungt for meg som har en personlig rekord med 16 timers søvn, sammenhengende! Jeg er og skal alltid være et B menneske!
2 Comments:
Ja,du kommer nok til å få kjørt tålmodigheten din litt nå! Barna trenger helt klart grenser, men de trenger også kjærlighet, lek og moro. Det tror jeg dere kan være med å gi dem. Skal dere ha ansvar i hus C hele tiden? Da går det nok lettere etter hvert som der blir ordentlig kjent med barna.
Hehe, du har dot av å få kjørt deg litt! ;) -Du får ta det igjen i helgene...
Post a Comment
<< Home